FAQ

1.Kilka osób z mojej drużyny chce pojechać na Jamboree. Ale na pewno nie damy rady zebrać ekipy na 10 osobowy zastęp.Jeżeli udało wam się zebrać kilka chętnych osób, jednak wiecie, że nie uda wam się zebrać wymaganej liczby 9 +1, spróbujcie poszukać osób w podobnej sytuacji w sąsiednich środowiskach lub poinformujcie nas o tym, pomożemy wam znaleźć osoby, które chętnie dołączą do waszej grupy, gdyż nie mają możliwości wyjechać z własnym środowiskiem.

2.Bardzo chcę pojechać na jamboree, ale w moim środowisku nie ma chętnych osób, z którymi można by było stworzyć zastęp.Nie prowadzimy rekrutacji indywidualnej. W pierwszej kolejności sprawdź, czy w sąsiednich środowiskach (w hufcu/chorągwi) nie tworzy się właśnie zastęp, do którego możesz dołączyć. Jeśli to nie zda egzaminu, poinformuj nas o tym, wpiszemy cię na naszą listę kontaktową i podpowiemy twoje namiary najbliżej zlokalizowanym zastępom, które będą miały jeszcze wolne miejsca lub przekażemy Ci informacje do kogo możesz się zwrócić.

3.Czy członkowie IST mogą dotrzeć na teren zlotu samodzielnie?
W przypadku członków IST przewidujemy możliwość samodzielnego dotarcia na teren zlotu. Różnica w kosztach w stosunku do pierwotnie podanej kwoty zostanie podana po negocjacjach z przewoźnikiem. Dodatkowo członkowie IST, którzy zdecydowali się na samodzielny transport zobowiązani są dotrzeć na teren zlotu i opuścić go w wynegocjowanym z organizatorami terminie.

4.W dniu rozpoczęcia zlotu będę miał skończone 13/18 lat, czy pomimo tego mogę wziąć udział w zlocie jako uczestnik?
Niestety w przypadku ograniczenia wieku uczestników (14-17 lat) nie będzie żadnych wyjątków. Jeśli jesteś za młody, żeby uczestniczyć w zlocie, nie przejmuj się, zloty odbywają się co 4 lata, w związku z powyższym będziesz miał jeszcze okazję podczas 25 Skautowego Światowego Jamboree w Korei Południowej. Jeżeli jednak przekroczyłeś wiek graniczny, dołącz do IST.

5.Czym jest IST i jak mogę zostać członkiem IST
IST – International Service Team – to międzynarodowa grupa pracy, czyli międzynarodowy zespół osób, które w trakcie zlotu będą dbały o jego prawidłowy przebieg, wykonując różne prace zlecone przez organizatorów a niezbędne do codziennego funkcjonowania na jego terenie. Katalog prac, jakie będą wykonywali członkowie podczas trwania zlotu, zostanie udostępniony w późniejszym terminie. Warunki konieczne do spełnienia oraz zasady zgłoszeń dostępne tu

6.Jak dostaniemy się na teren zlotu
Komenda kontyngentu organizuje transport lotniczy dla uczestników i IST. Szczegóły będą podane w 2018 roku po podpisaniu umów z przewoźnikami.

7.Co będziemy robić na Jamboree?
Program na jamboree podzielony na off-site i on-site.
• On-site to zajęcia na terenie zlotu. Są zazwyczaj podzielone na dwa bloki – przed i po obiedzie.
• Off-site to zajęcia, które odbywają się poza terenem zlotu. Na takie zajęcia jest zorganizowany dojazd a wszystko odbywa się pod ścisłą opieką organizatorów. Jeśli zajęcia są dłuższe i nie mieszczą się w bloku między posiłkami jest zorganizowany suchy prowiant lub wyżywienie. Zajęcia off-site stwarzają większe możliwości programowe i krajoznawcze, które nie możliwe są na terenie zlotu ze względu na jego zamknięty charakter.
• Sprawa zapisów na zajęcia wygląda różnie – część jest wylosowana, część zastępowi lub drużynowi będą mogli wybrać podczas zlotu. O wszystkim zostaniecie poinformowani na odprawach w czasie zlotu.
• Dużo czasu podczas Jamboree to czas nie zagospodarowany narzuconymi zajęciami. Można wtedy korzystać z atrakcji na terenie zlotu – brać udział w zajęciach organizowanych przez kontyngenty, czy drużyny, zwiedzać teren, czy namioty narodowe. To czas na poznanie skautów z innych krajów.

8. Dlaczego umowa jest podpisywana z dzieckiem i rodzicami, a nie tylko z rodzicami?
Jesteśmy organizacja wychowawczą, chcemy aby młody człowiek, który jedzie na Jamboree wiedział, że decydując się na udział bierze na siebie sporą odpowiedzialność. Jest zobowiązany do przestrzegania konkretnych zasad, spełnienia obowiązków.

9. Dlaczego umowa nie mówi o ZHP jako o organizatorze turystyki?
Udział w światowym jamboree skautowym jest organizowany w ramach działalności statutowej ZHP.  ZHP nie jest przedsiębiorcą organizującym wycieczkę jak biuro podróży, dlatego też warunki udziału nie są regulowane przepisami prawa związanymi z branżą turystyczną.

10. Co z przetwarzaniem danych osobowych, które są podawane w umowie?
Umowa zawierana jest na zasadzie dobrowolności z członkami ZHP. Mamy do czynienia z sytuacją, w której przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne dla celów związanych z należytą wykonaniem zawartej umowy. Dlatego nie ma konieczności dodatkowych zapisów albo modyfikacji w tym zakresie.

11. Dlaczego wymagana jest karta EKUZ skoro lecimy do USA?
Karta EKUZ przyspiesza procedury medyczne w razie wypadku czy choroby na terenie Unii Europejskiej. Na tę chwilę jeszcze nie wiemy, czy będziemy lecieć do USA bezpośrednio czy z przesiadką gdzieś w Europie. A nawet jeśli bezpośrednio, to może dojść do sytuacji kryzysowej, gdy samolot będzie musiał nagle lądować gdzies w Europie. Karta EKUZ przyspieszy wtedy wszystkie procedury. Dokument ten jest wydawany bezpłatnie.

12. Jaki jest zakres ubezpieczenia?
W tej chwili jeszcze nie mamy wybranej oferty ubezpieczeniowej. Będziemy się tym zajmować jesienią tego roku / wiosną roku 2019. Zależy nam, żeby ubezpieczenie było jak najlepsze. Gdy zostanie wybrana oferta, to warunki ubezpieczenia zostaną przekazane wszystkim członkom IST i zastępowym, a za ich pośrednictwem – rodzicom.

13. Czy mogę się dodatkowo ubezpieczyć?
Oczywiście, każdy może to zrobić.

14. Czy ZHP będzie organizować wizy dla uczestników?
Z prawnego punktu widzenia nie ma takiej możliwości. Każdy musi indywidualnie złożyć wniosek wizowy i przejść rozmowę z urzędnikiem konsularnym w ambasadzie w Warszawie lub konsulacie w Krakowie. ZHP będzie pomagać w tych czynnościach – wraz z pracownikami ambasady USA w Warszawie zorganizujemy szkolenie dla IST i zastępowych z procedur wypełnienia wniosku wizowego.

15.Kiedy trzeba złożyć wniosek wizowy i na kiedy trzeba mieć przygotowany paszport?
Wnioski wizowe będziemy składać jesienią tego roku. Już teraz warto sprawdzić ważność swojego paszportu. Musi on być ważny minimum do lutego 2020 roku.

16. Czy koszt wizy jest ujęty we wpisowym?
Nie, jest to kwota, która każdy musi ponieść indywidualnie. Informacja o tym znajduje się na stronie internetowej kontyngentu.

17. Czy na spotkanie wizowe trzeba się umawiać samemu?
W ramach współpracy z ambasadą USA ustaliliśmy, że specjalnie dla nas organizowane będą grupowe spotkania wizowe, zarówno w Warszawie, jak i w Krakowie. Jednorazowo będą one dla 40-50 osób. Oczywiście jeśli ktoś chce umówić się w innym terminie, może to zrobić indywidualnie.

18.  Co jeśli dziecko, które ma w paszporcie wizę, nie zostanie wpuszczone na teren USA na lotnisku?
Wiza w paszporcie nie jest zapewnieniem o wpuszczeniu na teren USA a jedynie przyobiecane spotkania z urzędnikiem imigracyjnym. Jeżeli by się tak zdarzyło, że dziecko nie zostanie wpuszczone, to zgodnie z procedurami emigracyjnymi, będzie ono odesłane do kraju, z którego wyleciało, tym samym samolotem, lub też pierwszym samolotem, w którym będą wolne miejsca.
Zgodnie z przepisami lotniczymi, osoby niepełnoletnie są wysyłane jako UM (Unaccompanied Minor) i w portach lotniczych zajmuje się nimi pracownik agenta obsługi naziemnej konkretnej linii, w porcie docelowym przekazuje się osobie wskazanej przez opiekunów, która potwierdza to podpisem na dokumencie UM.
Dziecko od momentu wylotu z Polski pozostaje pod opieką instruktorów ZHP, więc mamy obowiązek zapewnienia opieki również w sytuacji konieczności nieplanowanego powrotu do Polski z powodu nie wpuszczenia na teren USA dlatego też podjęliśmy współpracę z ambasadą i konsulatem RP w USA oraz ambasadą i konsulatem USA w Polsce, żeby w takim przypadku zapewnić niepełnoletniemu uczestnikowi możliwie najlepszą opiekę i sprawny powrót do kraju.

19. Dlaczego udział w Jamboree jest taki drogi?
To jedno z najtańszych jamboree w ostatnich kilkunastu latach. Wpisowe składa się z 2 części. Pierwsza część to dolary. Jest to dokładnie taka kwota, którą musimy przesłać do organizatorów. Druga część to koszty transportu, ubezpieczenia, udziału w programie home-hospitality, wyprawki oraz przygotowania kontyngentu. Faktyczne koszty udziału polskiej reprezentacji będa wyższe niż wpisowe uczestników. Komenda zakłada pozyskanie ok. 500 tys ze środków zewnętrznych.

20. Czy jeśli  zapłacę szybciej, to otrzymam zniżkę?
Niestety organizatorzy nie przewidzieli możliwości zaoszczędzenia w ten sposób.

21. Ile kosztować mnie będzie udział w programie home-hospitality?
Jest on wliczony w koszty wpisowego, więc nie będzie trzeba dopłacać. Oczywiście nie jest w nim uwzględnione kieszonkowe. Każdy uczestnik (jego rodzice) zapewniają kieszonkowe na drobne wydatki we własnym zakresie.

22. U kogo będę mieszkać w czasie programu home-hospitality?
Ho-ho będzie organizowane we współpracy z Polonią w USA. Obecnie prowadzimy rozmowy w tym zakresie. Dokładne informacje będą znane wiosną 2019.

23. Weźmiemy udział w HoHo indywidualnie czy grupowo? 
Indywidualnie, i grupowo. Będzie to uzależnione od możliwości przyjęcia nas przez polskie rodziny mieszkające w USA. Dopuszczamy też możliwość programu ho-ho na bazach skautowych, wtedy nasze patrole będą goszczone przez tamtejsze drużyny skautowe.

24.Gdzie będzie ho-ho?
Planujemy w Nowym Jorku, Chicago i Waszyngtonie. Szczegóły będą znane wiosną 2019.

25. Czy HoHo dla IST będzie się czymś różnić niż dla patroli?
Nie, będzie takie samo.

26. Czy IST mają przyjechać na miejsce Jamboree wcześniej/zostać dłużej, żeby pomóc w przygotowaniach lub po zakończeniu Jamboree?
Jeszcze tego nie wiadomo. Mamy nadzieję, że dowiemy się tego na spotkaniu dla komend kontyngentów w połowie kwietnia 2018.

27. Jaki rodzaj konta należy założyć żeby nie płacić za przelewy dolarowe?
Warto sprawdzić oferty kilku banków i porównać je ze sobą nie tylko pod kątem kosztów przelewów, ale również możliwości wyrobienia karty płatniczej (i kosztów jej obsługi), żeby na miejscu, w USA, nie mieć ze sobą zbyt wiele gotówki.

28. Czy jeśli nie chcę lecieć z reprezentacją w jedną ze stron, dostanę zwrot kosztów za bilet?
Nie ma takiej możliwości. Zapewniamy transport wyłącznie w obie strony i nie zwracamy pieniędzy za niewykorzystany przelot.